De nieuwe Volvo FH-serie

Nieuws | 12-09-2012
Met de nieuwe Volvo FH-serie komt Volvo Trucks met een ongeëvenaard aanbod voor een premium truck. Een laag brandstofverbruik, betrouwbaarheid, ergonomie, superieur weggedrag, actieve en passieve veiligheid en tijdbesparende voorzieningen. Bij het ontwikkelen van de Volvo FH zijn de wensen van de chauffeur en een hogere winstgevendheid voor het transportbedrijf als uitgangspunten genomen.

Het terugdringen van het brandstofverbruik is momenteel ongetwijfeld een van de hoogste prioriteiten voor transportbedrijven. Dus dit was logischerwijs een belangrijk richtpunt bij het ontwikkelen van de nieuwe Volvo FH. De zuinige Euro 5-aandrijflijn verbruikt nu zelfs nog minder brandstof. Tegelijkertijd brengt Volvo de eerste Euro 6-motor op de markt, die zorgt voor een aanzienlijke reductie van de emissies. Bovendien maakt de nieuwe I-See-functie het mogelijk om het brandstofverbruik nog verder te verlagen, en wel met maximaal 5%. In het najaar van 2013 wordt de nieuwe aandrijflijn Volvo I-Torque geïntroduceerd. Deze zet de nieuwe technologische norm met een nog lager brandstofverbruik en dus hogere winstgevendheid: voorzieningen waarvan zowel transportbedrijven als chauffeurs zullen profiteren.

I-See bespaart brandstof bij het rijden in de bergen

I-See is een voorbeeld van technologie die het de chauffeur gemakkelijker maakt en brandstof bespaart. "I-See is een softwarepakket voor de I-Shift-transmissie. I-See onthoudt informatie over de hellingen die de truck heeft gereden. De volgende keer dat de truck dezelfde route rijdt, bedient I-See het gaspedaal, de versnellingen en de remmen om te zorgen dat de truck zo zuinig mogelijk rijdt," aldus Claes Nilsson, President Volvo Truck Corporation. "Dankzij I-See kan het transportbedrijf het brandstofverbruik met maximaal 5% per voertuig verminderen," vervolgt hij.

Daarnaast kan met het nieuwe brandstofpakket van Volvo Trucks nog eens maximaal 5% worden bespaard. Dit pakket omvat training en maandelijkse ondersteuning via brandstofadvies. Het pakket is bedoeld om de brandstofkosten te verminderen door een betere rijstijl van de chauffeur en meer kennis te bieden over manieren voor zuinig rijden.

Efficiënte nieuwe aandrijflijn met de nieuwe Euro 6

Met de nieuwe I-Torque Euro 6-aandrijflijn van Volvo Trucks, die vanaf najaar 2013 in productie wordt genomen voor de Europese markt, zullen de besparingen nog groter worden. "Met Volvo I-Torque kan het brandstofverbruik met maximaal 4% worden verlaagd. Samen met I-See en andere kleinere verbeteringen is het resultaat een verlaging van het brandstofverbruik met maximaal 10%. Dit komt overeen met 4.100 liter brandstof per jaar voor de gemiddelde truck," aldus Claes Nilsson.

Draadloze verbinding voor verbeterde beschikbaarheid

Een truck kan alleen geld verdienen als deze operationeel is. Volvo biedt nu maximale beschikbaarheid. Deze belofte is gebaseerd op de nieuwe technologie van Volvo Trucks waarmee op afstand de slijtage aan onderdelen en de conditie van het voertuig kan worden gecontroleerd.

"De werkplaats kan op afstand via de computer de werkelijke slijtage controleren van een aantal truckonderdelen. Als een onderdeel bijna aan vervanging toe is, kan de werkplaats ruim van tevoren contact opnemen met het transportbedrijf om een onderhoudsbeurt te plannen op een geschikt tijdstip," legt Claes Nilsson uit.

Weggedrag superieur in de truckwereld

Ook zonder het lezen van de handleiding is het wel duidelijk dat de nieuwe Volvo FH een grote stap vooruit betekent. Het is voldoende om achter het stuur plaats te nemen.
"Het weggedrag van de nieuwe Volvo FH is uitzonderlijk goed - bijna als van een personenauto. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat we zelfs onafhankelijke voorwielophanging bieden. Deze wereldprimeur levert een uniek en ongeëvenaard weggedrag op in de wereld van trucks," zo zegt Claes Nilsson.

Een compleet nieuwe truck

Superieur weggedrag is een groot voordeel, maar de introductie van de geheel nieuwe Volvo FH-serie brengt ook veel nieuwe voorzieningen op andere gebieden. "De Volvo FH-serie is echt baanbrekend. Dit blijkt bijvoorbeeld duidelijk uit de draadloze online communicatie waarmee de truck rechtstreeks contact kan krijgen met de werkplaats," zegt Claes Nilsson. Nieuwe technologie verhoogt ook de veiligheid in de truck, geeft een zuiniger aandrijflijn en transmissie en wordt gebruikt om een hoge beschikbaarheid te garanderen.

"Om optimaal te kunnen profiteren van de innovatieve technologie is het belangrijk dat de gebruikers weten hoe ze deze moeten toepassen en dat ook echt doen. Daarom hebben we hard gewerkt om een truck te ontwikkelen waarbij de belangen van de chauffeur zwaar wegen," verklaart Claes Nilsson.

Ergonomisch ontworpen en gebruiksvriendelijk

De werkplek van de chauffeur is een goed voorbeeld van dit streven. Vanuit de verbeterde chauffeursstoel heeft de chauffeur beter zicht op de weg, niet in de laatste plaats door het grotere venstergebied en het innovatieve ontwerp van de achteruitkijkspiegels. Hendels en instrumenten zijn ingedeeld op basis van prioriteit zodat de belangrijkste zich het dichtste bij de chauffeur bevinden. Alles bij elkaar geven deze wijzigingen de chauffeur veel beter zicht.

De rijpositie is verbeterd en biedt veel meer flexibiliteit. Het stuur heeft nu bijvoorbeeld een meervoudig verstelbare stuurkolom, een primeur in de truckwereld. Een betere rijpositie leidt tot minder vermoeidheid en een alerte chauffeur zal zijn werk beter doen.

Veiligheid op verschillende manieren

De geheel nieuwe cabinestructuur maakt van de nieuwe Volvo FH een nog veiligere truck. Nooit eerder is een Volvo-truck zo goed geslaagd voor de uitgebreide botsproeven dan de nieuwe FH-cabine. Het verbeterde zicht, niet in de laatste plaats dankzij de slankere achteruitkijkspiegels, draagt ook bij aan meer veiligheid in de werkomgeving.

De A-stijlen die rechter omhoog staan, geven de cabine bovendien één kubieke meter extra ruimte. Dit betekent 300 liter extra opbergcapaciteit en meer comfort aan boord.
"De cabine is geoptimaliseerd voor werken maar ook voor vrije tijd. Een beter bed, geïntegreerde standkoeling, nieuwe verlichting, een laag geluidsniveau en andere voorzieningen dragen allemaal bij aan ontspanning en een goede nachtrust, wat betekent dat de chauffeurs fitter en alerter zijn," zegt Claes Nilsson.

Trekt de beste chauffeurs aan

Goede chauffeurs die de kans krijgen om zo efficiënt mogelijk te werken, verbeteren de winstgevendheid van het transportbedrijf. Een truck die is gebouwd voor de chauffeur, maakt het voor het transportbedrijf ook gemakkelijker om de beste chauffeurs aan te trekken.

"De strijd om goede chauffeurs is in Europa al zeer heftig, en deze strijd wordt alleen maar groter. Ik ben ervan overtuigd dat chauffeurs eerder zullen solliciteren bij transportbedrijven die trucks inzetten die populair zijn onder de chauffeurs. Daarom kan de nieuwe Volvo FH in de toekomst de winstgevendheid van het transportbedrijf op allerlei verschillende manieren verbeteren," aldus Claes Nilsson.

De productie van de Volvo FH gaat in het voorjaar van 2013 van start voor de Europese markt. Bekijk de film over de nieuwe Volvo FH op www.youtube.com/volvotrucks

Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer