harbers-vt-veiligheidsgordel-1500.jpg

Baanbrekende Volvo-veiligheidsgordel redt al 60 jaar levens

Dit jaar is het 60 jaar geleden dat de eerste Volvo-rijders de innovatieve driepuntsveiligheidsgordel van Nils Bohlin over hun schouders trokken. De veiligheidsgordel wordt nog steeds gezien als ’s werelds belangrijkste innovatie op het gebied van verkeersveiligheid. De veiligheidsgordel heeft naar schatting meer dan een miljoen levens  gered. Toch zijn er nog te veel truckchauffeurs die verzuimen om hem te gebruiken.
Nieuws | 27-06-2019
“Door het niet gebruiken van de gordel gaan er onnodig levens verloren”, verklaart Anna Wrige Berling, Volvo Trucks’ Traffic & Product Safety Director. “De statistieken laten zien dat er zoveel minder slachtoffers zouden vallen als alle bestuurders hun gordels zouden gebruiken.” In 1959 ontwikkelde Volvo-engineer Nils Bohlin de moderne driepuntsveiligheidsgordel. Hoewel het ontwerp was gepatenteerd, besloot het bedrijf het octrooi open te laten, zodat alle voertuigfabrikanten het gratis konden gebruiken. Dit nogal onconventionele besluit werd genomen in het belang van de veiligheid. Zo kon iedereen - Volvo-rijder of niet - zich veiliger in het verkeer begeven. De hele wereld profiteerde van deze beslissing.

Onovertroffen veiligheidssysteem

“Er is geen veiligheidssysteem dat zelfs maar in de buurt komt van de veiligheidsgordel als het gaat om het redden van levens. De driepuntsveiligheidsgordel heeft bij verkeersongevallen meer mensen beschermd dan welke andere veiligheidsmaatregel ook”, zegt Anna Wrige Berling.

Gebruik veiligheidsgordel

In veel landen worden veiligheidsgordels door bestuurders en inzittenden van zware trucks helaas nog te weinig gebruikt. “Het Volvo Trucks Safety Report over 2017 toonde aan dat de helft van alle truckchauffeurs die om het leven zijn gekomen bij verkeersongevallen het zouden hebben overleefd als ze hun veiligheidsgordel om hadden gehad”, legt Anna Wrige Berling uit. Waarom wordt de veiligheidsgordel niet gebruikt? Sommige truckchauffeurs denken ten onrechte dat er geen noodzaak bestaat om een veiligheidsgordel om te doen vanwege het formaat van het voertuig. “De feiten zijn echter duidelijk: gebruik van de gordel is ook in trucks zeer belangrijk. Bij ongevallen waarbij de truck kantelt, kan de gordel bijvoorbeeld helpen voorkomen dat de bestuurder tussen de truck en de grond terechtkomt”, vervolgt Anna Wrige Berling.

Zero Accidents is het doel

Volvo Trucks heeft als visie om het aantal vrachtwagenongelukken terug te brengen naar nul. Vrachtwagenfabrikanten, overheden, verkeersdeskundigen, andere experts en chauffeurs overal ter wereld moeten samenwerken aan een veiligere verkeerssituatie. “We delen bevindingen, kennis en expertise op het gebied van verkeersveiligheid op grote schaal met universiteiten, onderzoekerslaboratoria en partnerorganisaties. Wanneer over verkeersveiligheid wordt gesproken, willen we meedoen. Dit helpt ons om nog meer te leren over de problematiek, mogelijke oplossingen en hoe we de trucks van de toekomst moeten ontwerpen”, zegt Anna Wrige Berling tot besluit.

Bekijk de video van een roll-over test

Wilt u meer weten? Neem contact op met uw Harbers Trucks-vestiging.
harbers-vt-veiligheidsgordel-1024-4.jpg
harbers-vt-veiligheidsgordel-1024-3.jpg
harbers-vt-veiligheidsgordel-1024-2.jpg
harbers-vt-veiligheidsgordel-1024-1.jpg
Nieuws

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische bedrijfsauto?

Sinds dinsdag 23 april kunt u weer SEBA-subsidie aanvragen. Hiermee krijgt u tot 5.000… Lees meer

Een maatwerktruck voor specialistisch werk van Van Hooft Transport

Van Hooft Transport heeft een maatwerktruck met Erkin-autolaadkraan in gebruik genoemen.… Lees meer

Tour met bijzondere Renault Trucks E-Tech T

Renault Trucks gaat met een unieke truck een Europese tour doen. De Renault Trucks E-Tech… Lees meer