Nieuwe Volvo FMX
Algemeen Cabine Technische gegevens

Nieuwe Volvo FMX

volvo-fmx-steeringAmper drie jaar nadat de eerste Volvo FMX werd gelanceerd, staat een nieuw model klaar om zijn plaats in te nemen. Deze robuuste truck kan tegen een stootje. Nieuwe slimme technologieën zorgen dat de chauffeur minder snel moe wordt en dat de productiviteit maximaal is. Ook biedt de nieuwe FMX een ongeëvenaarde mobiliteit en manoeuvreerbaarheid op onverhard terrein en in nauwe ruimten. Maar bovenal is de truck ontworpen om optimaal inzetbaar te zijn in de bouwsector waar het er keihard aan toe gaat.

 

Een sterke nieuwe truck
Het nieuwe ontwerp is gericht op robuustheid en eenvoudig onderhoud. De trekbalk aan de voorkant bestaat bijvoorbeeld uit een gietstalen constructie uit één stuk. Speciaal ontworpen – en zichtbare – bevestigingen maken het veel eenvoudiger om de carrosserieonderdelen te vervangen. Wat u ook denkt van het nieuwe ontwerp, één ding is overduidelijk: de nieuwe Volvo FMX is gebouwd om zware bouwtaken aan te kunnen.

De vitale delen aan de onderzijde van de truck zijn zeer goed beschermd door een uiterst robuuste beplating. Een massieve nieuwe constructie maakt de voorkant nog robuuster. Dat komt van pas wanneer de chauffeur in aanraking komt met een hoop puin of een andere hindernis. Het idee is dat de klus toch kan worden geklaard, ondanks zo´n klein incidentje. Met dit doel zijn de nieuwe crashbestendige koplampen hoger geplaatst en beschermd achter stevige schermen.

Met de geïntegreerde handgrepen kan de nieuwe voorkant als een ladder worden beklommen om de voorruit te bereiken. De trekbalk aan de voorkant is ook sterker geworden. Deze kan nu tot 32 ton trekken.

Wereldnieuws in sturen – Sturen met 1 vinger
Volvo Dynamic Steering is de nieuwe, veelbelovende technologie voor trucks, vergelijkbaar met wat stuurbekrachtiging ooit deed voor de autoindustrie. Het is een snelheidsafhankelijke vorm van stuurbekrachtiging met een elektromotor. De motor wordt 2000 keer per seconde elektronisch geregeld om op elk moment de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Als met een volledig geladen truck wordt gemanoeuvreerd bij lage snelheden, is één vinger genoeg om het stuur te draaien. Het neemt bijna letterlijk het gewicht van de truck van de schouders van de chauffeur.

Waar kuilen in het wegdek gewoonlijk een sterke reactie geven in het stuur, kan het nieuwe stuursysteem deze schok opheffen voordat het stuur bereikt wordt. Het filtert het wasbordeffect van een slecht wegdek, waardoor de chauffeur minder snel moe wordt en de veiligheid voor iedereen toeneemt. En puur als gevolg van het extra comfort kan de gemiddelde snelheid worden verhoogd – tegelijk met de productiviteit.

Eerste speciaal ontworpen luchtvering voor de bouw
volvo-fmx-suspensionIn het kader van het verbeterde rijgedrag kan de nieuwe Volvo FMX worden gespecificeerd met luchtvering die speciaal is ontworpen voor zware omstandigheden. Het comfort van luchtvering komt daarmee beschikbaar voor wegcondities waar dit het meeste nodig is, en nu met de noodzakelijke bodemvrijheid. De nieuwe luchtvering biedt voordelen als automatische niveauregeling en een soepeler weggedrag als de truck niet beladen is.

 

Voor de kiepstabiliteit die nodig is voor toepassingen op de weg en op onverhard terrein, worden nu nieuwe hoog geplaatste stabilisatoren gebruikt.

De nieuwe ophanging is leverbaar voor een uitgebreide reeks ascombinaties waaronder tridem, en vergt minder van zowel truck als chauffeur. En net als bij Volvo Dynamic Steering heeft het extra comfort een goede uitwerking op uw productiviteit. De combinatie van deze twee technologieën betekent dat een ijzeren gestel geen eerste vereiste meer is om de hele dag met een truck in een groeve te kunnen rijden.

Meer ruimte onder, voor en achter
De nieuwe luchtvering zorgt dat de bodemvrijheid van de truck achteraan bedraagt 300 mm en dat alle belangrijke onderdelen zijn beschermd tegen rondvliegende stenen en takken. Bovendien is de uitvalshoek aan de achterkant groter door een kortere overbouw. Dat maakt kiepen eenvoudiger en de chauffeur kan dichter bij materieel zoals asfalteermachines komen.

De nieuwe Volvo FMX heeft verder een gloednieuwe aangedreven vooras die een betere oploophoek mogelijk maakt en zorgt voor een grotere bodemvrijheid. Het resultaat is dat de voertuigen met een aangedreven vooras steilere hellingen en diepere greppels beter aankunnen.

Extreme mobiliteit met 8×6
De nieuwe 8×6 met een maximaal laadvermogen van 33 ton (technisch bruto laadvermogen) profiteert volledig van de oploophoek bij onverhard terrein. Deze configuratie is nu onderdeel van de standaardaanbieding, wat kortere levertijden betekent. De chauffeur kan nog steeds bepalen wanneer de aangedreven vooras moet worden ingeschakeld, dus de mogelijkheid om brandstof te besparen onder normale omstandigheden blijft ongewijzigd.

De geheel nieuwe aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6) is compatibel met de hele motorreeks, tot 540 pk. En bovendien kunnen ze nu worden gebruikt in combinatie met I-Shift, de intelligente automatische transmissie van Volvo, en alle voorzieningen die zijn ontworpen voor zware bouwtaken.

Het ultieme draaimanoeuvre
volvo-fmx-turningHet Tridemconcept geeft een draaicirkel die tot 5 meter kleiner is dan van zijn 8×4-equivalent met een dubbele vooras. Nu is deze leverbaar met Volvo Dynamic Steering en met de nieuwe luchtvering. Dit alles bij elkaar geeft een bouwvoertuig dat prima in staat is tot het uitvoeren van een groot aantal bouwterrein- en transporttaken.

 

Als er vaak moet worden gemanoeuvreerd, is er dankzij de combinatie van meesturende assen en de Volvo Dynamic Steering minder ruimte en tijd nodig en zal de chauffeur minder vermoeid raken. De veelzijdigheid heeft ook een economisch aspect, want als de naloopas wordt gelift terwijl de truck niet is beladen, wordt bespaard op brandstof en banden.

Uitstraling van de cabine
volvo-fmx-clearanceOndanks het stoere karakter van de truck voelt alles in de cabine uitnodigend aan. Vanuit de comfortabele nieuwe chauffeursstoel valt als eerste het strakke ontwerp van het dashboard, het stuur en het instrumentenpaneel op. Net als in de nieuwe Volvo FH omvat dit het secundaire informatiedisplay en ook bevat het stuur nu veel meer functies dan voorheen. Dit alles zonder dat het zicht van de chauffeur wordt belemmerd.

Het in en uit de cabine stappen gaat gemakkelijker en tegelijk is er meer ruimte om werkbenodigdheden en persoonlijke zaken op te bergen. Een luchtpistool om zand en vuil weg te blazen, behoort tot de mogelijkheden.

 

Plus alle nieuwe FM-voorzieningen
volvo-fmx-controlNatuurlijk gelden de talrijke verbeteringen van de nieuwe Volvo FM ook voor de FMX. Onze common rail Euro 6-motoren leveren een een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Dan is er nog de Work Remote-afstandsbediening voor zware trucks, die alle bedieningen bevat voor het aansturen van laden, kiepen en andere taken. De ophanging is geheel herzien en het maximale laadvermogen is voor de meeste assen met een ton of meer toegenomen. Ook de lichtopbrengst van de koplampen is sterk verbeterd en de Volvo FMX met luchtvering kan worden voorzien van Bi-Xenon-lampen.

 

Met de komst van de nieuwe Volvo FMX zien veel dingen in de bouwwereld er dus aantrekkelijker uit.

Dagcabine

volvo-fm-specifications-day-cab

Dagcabine (FM-DAY) met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 157 cm, 114 cm op de motortunnel.

Slaapcabine

volvo-fe-specifications-sleeper-cab

Slaapcabine (FM-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor een persoon. Binnenhoogte 157 cm, 114 cm op de motortunnel.

Globetrotter-cabine

volvo-fm-specifications-globetrotter-cab

Globetrotter-cabine (FM-HSLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine biedt extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 196 cm, 153 cm op de motortunnel.

Cabines

Motoren (Common rail Euro 6)

  • Dagcabine
  • Slaapcabine
  • Globetrotter-cabine
  • D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
  • D13K (420, 460, 500 of 540 pk)

Transmissie

Achterassen

  • I-Shift
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Powertronic
  • Enkele reductie (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)
Algemeen Cabine Technische gegevens

Galerij

  • Nieuwe Volvo FMX
  • Nieuwe Volvo FMX
  • Nieuwe Volvo FMX
  • Nieuwe Volvo FMX