Nieuwe Volvo FM
Algemeen Cabine Technische gegevens

Nieuwe Volvo FM

Ontdek de nieuwe Volvo FM

Voor talloze transporttaken is de Volvo FM het meest efficiënte antwoord. Elke nieuwe Volvo FM gebruikt vanaf nu unieke technologie om het werk sneller en gemakkelijker uit te voeren. De truck werkt met slimme communicatiemiddelen om brandstof te besparen en onderweg te blijven als dat nodig is voor uw bedrijf. Ook laden en lossen gaan eenvoudiger en sneller door intelligente apparaten. En last but not least, het revolutionaire nieuwe besturingssysteem zal de dagelijkse rijervaring veranderen.

Wereldnieuws voor sturen en weggedrag
Volvo Dynamic Steering is misschien wel de belangrijkste vernieuwing op het gebied van sturen sinds de introductie van de servo in de jaren zestig van de vorige eeuw, die een radicale verbetering vormt in de besturing van trucks. Het is een snelheidsafhankelijke vorm van stuurbekrachtiging die het manoeuvreren bij lage snelheden veel minder inspannend maakt. Ook worden de negatieve effecten van een oneffen wegdek weggenomen, zelfs zozeer dat de schok in het stuur achterwege blijft wanneer de truck over een gat in de weg rijdt.

In de praktijk kan het nieuwe stuursysteem met één vinger worden bestuurd en ligt soepel en nauwkeurig sturen binnen handbereik. Bij hoge snelheden zorgt het systeem voor meer richtingsstabiliteit, maar de grootste voordelen treden op bij lage snelheden waar de stuurondersteuning geweldig is. Dit is vooral merkbaar bij keren of achteruitrijden met volledige lading. Het systeem biedt meer comfort en vergt minder kracht van de chauffeur, waardoor het risico van overbelasting vermindert.

Compleet nieuwe vering

Het weggedrag van de nieuwe Volvo FM is aanzienlijk verbeterd door het nieuwe veringsysteem. Dit omvat geoptimaliseerde schokdempers, voorveren met voorspanning en heel andere geometrie. Achteraan is de nieuwe stabilisator dichter bij de koppelschotel geplaatst, waardoor de torsiekrachten van de oplegger worden geneutraliseerd. Daardoor verbetert de kernstabiliteit van de combinatie en het gevoel van stuurcontrole van de chauffeur. Op een open weg voelt de nieuwe truck verbazingwekkend sportief aan. Een sensatie die nog wordt versterkt door het comfort en de precisie van Volvo Dynamic Steering. De gecombineerde effecten resulteren in een drastische verandering in sturen en weggedrag.

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting
volvo-fm-d13Alle motoren van de nieuwe Volvo FM zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.

Tot 75 kg lichter
De nieuwe Volvo FM is ook flink wat gewicht kwijt. Hiervoor werden de trucks geoptimaliseerd voor hun toepassingen, met verbeteringen in materialen, productiemethoden en ontwerpcriteria. Voor een Volvo FM 4×2 Euro 6-trekker is het nettoresultaat een reductie van maximaal 75 kilo.

Bespaar tot 5% brandstof met I-See
volvo-fm-landing-sideDe nieuwe Volvo FM heeft een goede reputatie als het gaat om brandstofverbruik en is voorzien van de nieuwe brandstof besparende technologie: I-See. I-See werkt samen met I-Shift om de snelheid en het schakelen te regelen en maakt gebruik van informatie over de hellingsgraad van de weg om het brandstofverbruik te optimaliseren. Als de vereiste informatie niet in het geheugen is opgeslagen, worden de gegevens automatisch gedownload uit de I-See-database.

Blijvend besparen met Fuel Advice
Met deze nieuwe service worden de brandstofbesparingen in de nieuwe Volvo FM blijvend. Fuel Advice maakt gebruik van een persoonlijke Fuel Adviso voor het analyseren van rijpatronen en levert de continue follow-up en adviezen die chauffeurs nodig hebben om brandstof te blijven besparen. U kunt al een abonnement nemen voor slechts één truck en u ziet uw investering terug in de vorm van lagere maandelijkse brandstofkosten. Met Fuel Advice kunt u tot 5% brandstof besparen.

Belofte van 100% beschikbaarheid
volvo-fm-landing-frontDe nieuwe Volvo FM is uitgerust met de Telematics Gateway, waarmee het mogelijk is het Nieuwe Volvo Gold-contract met 100% beschikbaarheid aan te bieden. Dit betekent dat de werkplaats veel proactiever kan werken en op afstand de conditie van een aantal essentiële onderdelen van de truck in de gaten kan houden. Het onderhoudsschema kan worden aangepast aan de werkelijke status en aan uw werkzaamheden.

Volvo Action Service On Call is ook een nieuwe voorziening die voor maximale beschikbaarheid zorgt. In geval van een lekke band of een ander incident krijgt de chauffeur met één druk op de knop direct contact in zijn eigen taal met een callcenter. Dankzij de geïntegreerde verbindingsmogelijkheid kan de benodigde hulp onmiddellijk naar de exacte locatie worden gestuurd, waardoor de truck weer snel onderweg kan zijn.

Als u zich bovendien heeft aangemeld voor een Nieuw Volvo Gold-contract en de truck is niet binnen de afgesproken tijd weer op de weg, dan ontvangt u een tegemoetkoming van Volvo.

Sterker en buitengewoon flexibel
volvo-fm-landing-rightDe nieuwe Volvo FM is sterker geworden waar dit ertoe doet: op de afzonderlijke assen. Het toegenomen laadvermogen verschilt, maar voor veel assen is dit één ton of meer. Bij zware toepassingen maakt dit het mogelijk om grotere taken te vervullen of om rendabeler te zijn bij bestaande taken. En wat nog belangrijker is, het extra laadvermogen op de afzonderlijke assen maakt overbelasting van de truck minder waarschijnlijk. En de chauffeur heeft meer vrijheid bij laden en lossen op een manier die veilig en tijdbesparend is.

Naast deze flexibiliteit kan de nieuwe truck hogere aslasten aan bij lagere chassishoogten. Doordat er meer hoogte beschikbaar is voor de lading, kunnen grotere kranen op bouwvoertuigen worden gemonteerd en hoeft er bij het plaatsen van containers minder op de gewichtsverdeling te worden gelet. In combinatie met een slaapcabine met laag dak kunnen ook grotere auto’s op het bovendek van de autotransporter worden geladen.

Door een groter aantal configuratiemogelijkheden is de nieuwe Volvo FM zelfs inzetbaar voor een nog bredere reeks toepassingen dan zijn voorganger. Om tijd en geld te besparen is de wagen ook beter voorbereid voor de carrosseriebouwers die de truck aanpassen aan uw eisen.

Elke dag verloopt soepeler
volvo-fm-controlEen groot aantal aspecten van de nieuwe truck is ontwikkeld om chauffeurs nog effectiever te laten zijn in hun werk. Neem bijvoorbeeld de afstandsbediening die tijd bespaart bij het laden en tot vijf laadperronhoogtes onthoudt. Of My Truck, ’s werelds eerste smartphone-app waarmee chauffeurs hun gewenste cabinetemperatuur kunnen instellen of hun dashboardinstrumenten kunnen aflezen.

De cabine is ook veel aantrekkelijker geworden. Er is een compleet nieuw instrumentenpaneel met een nieuw stuur, een elektronische parkeerrem en de optie om de bedieningen voor I-Shift in het dashboard in te bouwen, waardoor het gemakkelijker wordt om zich in de cabine te verplaatsen. Er zijn betere opbergvakken voor het ordenen van papierwerk en persoonlijke spullen. En een nieuwe chauffeursstoel met meer beenruimte en comfort.
Dit en nog veel meer maakt de nieuwe Volvo FM tot een zeer prettige plek om uw dagen in door te brengen. Maar misschien kunt u dat alleen al opmaken uit het nieuwe uiterlijk?

Dagcabine

volvo-fm-specifications-day-cab

Dagcabine (FM-DAY) met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 157 cm, 114 cm op de motortunnel.

Slaapcabine

volvo-fm-specifications-sleeper-cab

Slaapcabine (FM-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor een persoon. Binnenhoogte 157 cm, 114 cm op de motortunnel.

Lage slaapcabine

volvo-fm-specifications-low-sleeper-cab

De lage slaapcabine (FM-LSLP) biedt door het verlaagde dak extra laadhoogte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 104 cm op de motortunnel.

Globetrotter-cabine

volvo-fm-specifications-globetrotter-cab

Globetrotter-cabine (FM-HSLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine biedt extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 196 cm, 153 cm op de motortunnel.

Globetrotter LXL-cabine

 

Globetrotter LXL (FM-XHSL) met comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine biedt extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 210 cm, 167 cm op de motortunnel.

Cabines

Motoren (Common rail Euro 6)

Volvo-FM-cabs Volvo-FM-engines
  • Dagcabine
  • Slaapcabine
  • Lage slaapcabine
  • Globetrotter-cabine
  • Globetrotter LXL-cabine
  • D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
  • D13K (420, 460, 500 pk)

Transmissie

Achterassen

Volvo-FM-transmissions Volvo-FM-rear-axles
  • I-Shift
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Enkele reductie (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)
Algemeen Cabine Technische gegevens

Galerij

  • Nieuwe Volvo FM
  • Nieuwe Volvo FM
  • Nieuwe Volvo FM
  • Nieuwe Volvo FM