banner-volvo-viral-harbers-1140x425.jpg

De Volvo FH16 met de nieuwe I-Shift met kruipversnellingen trekt vanuit stilstand 750 ton

Nieuws | 12-04-2016

In de nieuwe viral “Volvo Trucks vs 750 Tonnes” ondergaat een Volvo FH16 die is voorzien van een I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, een uiterst zware transportbeproeving. Met ’s werelds sterkste man, Magnus Samuelsson en truckjournalist Brian Weatherley in de chauffeurscabine trekt de Volvo FH16 maar liefst 750 ton.

In de haven van het Zweedse Gotenborg zijn 40 containers gevuld met Volvo-reserveonderdelen. Deze zijn vervolgens op 20 trailers geplaatst die een roadtrain vormen van 300 meter lang. Samen met de truck weegt dit 750 ton. De opdracht: met een Volvo FH16 vanuit stilstand wegrijden en daarbij 750 ton trekken over een afstand van 100 meter. “I-Shift met kruipversnellingen biedt een wegrijkoppel dat ongeëvenaard is op de markt voor in serie geproduceerde trucks. De nieuwe kruipversnellingen maken het mogelijk om zeer zware ladingen te trekken en weg te rijden op lastig terrein, en dat met een snelheid van slechts 0,5 km/u. Gewoonlijk worden speciaal gebouwde trucks gebruikt voor uitzonderlijk zware ladingen, maar hier maken we gebruik van een Volvo FH16 met een aandrijflijn die rechtstreeks uit de fabriek komt”, zegt Peter Hardin, Product Manager FM en FMX bij Volvo Trucks.

De Volvo FH16 die in de test wordt gebruikt, is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen en de sterkste assen uit de reguliere productreeks van Volvo. De truck wordt gereden door Magnus Samuelsson, voormalig houder van de titel “World’s Strongest Man”.  “Er is maar weinig wat kan tippen aan het uitdagende gevoel van het opzoeken van je eigen fysieke grenzen. In de loop der jaren heb ik voor veel zware uitdagingen gestaan, maar dit is mijn zwaarste klus ooit”, zegt Magnus Samuelsson.

Naast hem zit Brian Weatherley, een ervaren freelance truckjournalist. “Dat Volvo Trucks een automatische versnellingsbak heeft ontwikkeld die een combinatiegewicht van 325 ton kan vervoeren, is indrukwekkend. Maar om ruim 700 ton combinatiegewicht aan te kunnen met één reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke. In mijn 30 jaar als truckjournalist heb ik nog nooit zoiets gezien”, zegt Brian Weatherley.

De specificaties van de truck

  • De standaardconfiguratie van de Volvo FH16 met 750 pk is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen en de sterkste assen uit de reguliere productreeks van Volvo.
  • Om de druk op de aandrijfas aan te kunnen werd de plaat onder de koppelschotel verstevigd.

Voorbereidingen voor de uitdaging

  • Voordat de beproeving werd uitgevoerd, werden verschillende veiligheidsmaatregelen genomen. Zo werden de koppelingen tussen de 20 trailers grondig gecontroleerd en werd de luchtdruk in alle 204 banden uiterst nauwkeurig afgesteld.
  • Er werden 40 containers op de trailers geladen. De containers werden per twee bovenop elkaar gestapeld.
  • Zoals gezegd wogen de truck, de trailers en de containers in totaal ruim 750 ton.
    De truck trok de combinatie over een lengte van 100 meter.

Andere manieren om 750 ton uit te drukken

  • 57 Volvo FH16 trucks
  • 350 Volvo XC90 personenauto's
  • 150 volwassen olifanten
  • 4 Boeing 747 Jumbojets
  • Ruim 4,5 windturbines

Feiten I-Shift met kruipversnellingen

  • I-Shift met kruipversnellingen is een uitbreiding van de automatische I-Shift-versnellingsbak van Volvo Trucks.
  • De nieuwe uitvoering van I-Shift is speciaal ontwikkeld om een uitstekend wegrijkoppel te behalen en om te rijden met zeer lage snelheden.
  • Met I-Shift met kruipversnellingen kan de truck met een zeer lage snelheid van 0,5-2 km/u vanuit stilstand wegrijden, terwijl 325 ton wordt getrokken. Dit is een unieke prestatie voor in serie geproduceerde trucks met een automatische versnellingsbak.
  • De versnellingsbak is beschikbaar als een directe aandrijving of als versnellingsbak met overdrive met één of twee kruipversnellingen. Het is ook mogelijk om twee extra kruipversnellingen voor achteruit te specificeren. De lage kruipversnellingen zijn geïntegreerd in de I-Shift-versnellingsbak. Om de hoge belastingen aan te kunnen zijn de verschillende componenten vervaardigd van hoogwaardige materialen. De versnellingsbak is 12 cm langer dan een conventionele eenheid met I-Shift.
  • I-Shift met kruipversnellingen is beschikbaar voor de 13- en 16-liter Volvo Trucks- motoren van de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en Volvo FH16.
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_1_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_2_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_3_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_4_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_5_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_6_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_7_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_9_lowres
Volvo_Trucks_vs_750_Tonnes_10_lowres
Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer